Utan koffein stannar WGY

Många dricker kaffe och energidrycker för att hålla sig pigga, speciellt i skolan där dagarna kan vara långa och trötta. Men hur mycket koffein dricker egentligen elever och lärare på Westerlundska gymnasiet? Är det ungdomarna som dricker mest energidryck eller är det lärarna som dricker mest kaffe för att orka med dagen? I den här granskningen tar jag reda på hur mycket koffein som konsumeras på skolan, och jämför hur vanorna skiljer sig mellan elever och lärare. 

När man pratar om koffein på gymnasiet är det svårt att inte nämna Nocco. Det är en av de mest populära energidryckerna bland unga, och finns tillgängligt i butiker nära skolan. Men hur mycket koffein innehåller en Nocco egentligen? 

Enligt livsmedelsverket.se innehåller en burk Nocco på 330 ml 180mg koffein. För att jämföra med kaffe, en normalstor kopp kaffe (ca 1,5 dl) innehåller ungefär 80-100mg koffein. Det betyder att en enda burk Nocco kan motsvara två koppar kaffe, eller till och med mer. 

För vuxna är gränsen för vad som räknas som ett ”säkert” koffeinintag ungefär 400 mg per dag, men för ungdomar rekommenderas betydligt mindre, eftersom kroppen är känsligare för koffein när man är yngre. Det är också bra att känna till att koffein påverkar kroppen på olika sätt. Det kan göra att man känner sig piggare och mer vaken, men för mycket koffein kan ge biverkningar som hjärtklappning, oro och problem att sova. För unga personer, som många elever, kan kroppen reagera starkare på koffein än hos vuxna. 

I en intervju med Pim Jonsson som går sista året på Westerlundska gymnasiet, berättar hon att hon brukar dricka energidryck ca 5 dagar i veckan. Hon nämner också att Nocco och Celsius är de energidrycker hon dricker mest, samt att hon känner sig piggare och kan koncentrera sig bättre när hon förbrukar energidryck. 

I en enkätundersökning som skickades ut till lärare och elever på Westerlundska gymnasiet kan man se skillnader mellan det dagliga koffeinintaget. Bland eleverna dricker majoriteten (56%) en burk energidryck per dag, medan inga elever uppger att de dricker mer än en burk. Samtidigt säger 15 elever att de inte dricker energidryck alls. Med en burk Nocco som exempel (180mg koffein) innebär det att de flesta koffeindrickande elever får i sig ungefär lika mycket koffein som två koppar kaffe. Hos lärarna ser vi ett större spann. Endast 4 lärare dricker inget kaffe alls, medan hela 23 lärare dricker 2 koppar, 18 dricker 3 koppar och 13 dricker 4 eller fler per dag. Det innebär att många lärare får i sig mellan 160–400 mg koffein dagligen, mer än eleverna. 

Eleverna föredrar tydligt Nocco (18 röster), tätt följt av Celsius (17). Klassiska energidrycker som Red Bull (11) och monster (5) är mindre populära. Lärarna väljer nästan uteslutande svart kaffe (41 röster), följt av latte (13). Mer avancerande drycker som cappuccino och espresso förekommer, men i mindre utsträckning. Svart kaffe är alltså dominerat hos lärarna. 

Både elever och lärare dricker koffein eller liknande delar av dagen, men med en vis skillnad. Eleverna dricker mest energidryck på eftermiddagen, lunch och förmiddagen. Få dricker på morgonen eller kvällen. 

Lärarna dricker kaffe över hela dagen, men allra mest på morgonen och eftermiddagen, då mer än hälften startar morgonen med en kopp kaffe. Många dricker även vid lunch. Här märks en mer utspridd och regelbunden konsumtion. 

Bland eleverna säger de flesta att energidryck ökar deras energi och fokus, medan vissa inte känner någon skillnad alls. Ett fåtal säger även att de känner sig trötta oavsett. Bland lärare svarar ungefär hälften att kaffe hjälper dem att få energi och fokus, medan lite färre inte känner någon effekt alls. Det tyder på att båda grupperna i viss grad upplever koffein som hjälpsamt, men också att nästan en tredjedel av både elever och lärare inte märker någon större skillnad. 

Bland eleverna tycker de att koffein inte är så viktigt för deras skoldag, medan lärarna har ett större beroende, då endast 4 personer anser att de inte tycker det är viktigt. Det visar att koffein har en starkare roll i lärarnas arbetsliv än i elevernas skolvardag. 

Sammanfattningsvis visar granskningen att både elever och lärare på Westerlundska gymnasiet använder koffein för att orka med sina dagar, men på olika sätt. Även om mängden koffein inte skiljer sig jättemycket, märks det att koffein spelar en större och mer självklar roll i lärarnas vardag. Det här visar att koffeinkonsumtionen i skolan inte bara handlar om vad man dricker, utan också om vanor, behov och livsstil. 

WGYnytt
Ansvarig utgivare: Charlotta Hemlin
Webmaster: Charlotta Hemlin
Redaktion: Ella Abrahamsson, Ella Abrahamsson, Shona Cooper , Rebecca Dal Monte, Linn Eriksson, Stina Eriksson , Maja Fredriksson, Emil Hellquist, Noah Hoffman, Felicia Johansson, Felicia Johansson, Pim Jonsson, Isak Kinnander, Linnea Kling, Vilja Linevid, Tyra Litström, Alice Nilsson, Alice Nilsson, Meja Nordström , Neo Persson, Evelina Rosberg, Ellen Sabelström, Matilda Tiainen, Matilda Tiainen, Emma Toth, Hampus Wallin , Casper Westerdahl, Casper Westerdahl, Elise Wicksell, Elise Wicksell , Elton Östman
Gå till webbversion