I dagarna kommer utvärderingarna från läsåret 2013-14 eller året 2014 tätt. Utbildningsnämnden har själva utvärderat sina mål och har bland annat kommit fram till att:
Nämndens något diffusa och svårmätbara mål är alla delvis uppfyllda alltså på väg att uppfyllas får vi förmoda. Nämnden tecknar en ganska ljus och positiv bild av året som gick i sin självvärdering. (Källa: Gävle kommun årsredovisning 2014)
Resultaten i grundskolan visar att det går bra för eleverna i de lägre årskurserna medan det går sämre i slutet av grundskolan.
Sveriges kommuner och landsting (SKL) bild är betydligt mörkare
SKL gör också årligen sina egna utvärderingar utifrån statistik från kommunerna och jämför landets 289 kommuner med varandra och deras utvärdering för avgångseleverna i grundskolan ger följade siffror för Gävles 2014:
Mål | % | Kommunplacering | Trend |
elever som fick betyg i alla ämnen | 70,6 | 236 av 289 | oföränd
|
genomsnittligt meritvärde | 203 | 210 av 289 | oföränd |
behöriga till NV, TP | 79,4 | 206 av 289 | sämre |
behöriga till HU, NV, SV | 81,3 | 202 av 289 | sämre |
behöriga till ES | 84,1 | 198 av 289 | sämre |
behöriga yrkesprogram | 86,3 | 165 av 289 | oföränd |
minst E i ma | 86 | 219 av 289 | bättre |
minst E i eng | 96,3 | 171 av 289 | oföränd |
minst E i sv | 96,4 | 128 av 289 | oföränd |
Här blir resultatet åtminstone för de som slutade i åk 9 inte särskilt bra och en sammanvägning visar att Gävle kommun ligger bland de 25% sämsta kommunerna i landet när man ser till grundskoleutbildningens slutresultat. Om man sedan vill kalla resultatet delvis uppnått eller något annat är upp till nämnden men i många fall är man mycket långt från målet till att bli en av landets bästa skolkommuner. (Källa: SKL. Öppna jämförelser – grundskola 2014)
Ansvarig utgivare: | Arne Övrelid |
Webmaster: | Arne Övrelid |
Redaktion: | Albin Bergström, Lukas Forsling, Elina Gaw, Emma Hanning, Elin Högberg, Olle Käll, Tove Larsson, Patrik Myrzell, Daniel Norman, Petter Persson, Julia Pletos, Clara Rundgren, Tilde Vejdeland, Lisa Ödén |